Monday, January 10, 2011

Surat habaq Balik Pulau dah mai dah...




Gempaq saja... bukan suratkhabar, tapi makalah informasi "myBalikPulau" setebal 12 mukasurat membawa kisar tentang Balik Pulau yang baru segar dalam distribusi sekitar Pulau Pinang mahupun ke luar.

myBalikPulau ini adalah terbitan sulung badan NGO Persatuan Pendidikan Seni Pulau Pinang (ARTS-ED) yang berpusat di George Town, Pulau Pinang, mengumpulkan hasil-hasil karya puluhan sukarelawan muda berusia antara 10 hingga 20 tahun.

Makalah ini bertujuan untuk menyingkap rahsia-rahsia pekan-pekan kecil dan perkampungan sekitar Balik Pulau melalui sejarah-sejarah dari penulisan dan orang-orang lama berkaitan budaya, seni bina dan ekonomi penduduknya dari sewal abad ke-17. Isu sulung kali ini bagaimanapun menumpukan hanya Pekan Kongsi termasuk fokus senibina rumah kedai, sekolah-sekolah dan rumah-rumah ibadat berdekatan 'roundabout'.

Makalah yang diterbitkan dalam dua edisi berlainan bahasa yakni Melayu dan Inggeris ini boleh didapati daripada beberapa pusat sumber sekitar Balik Pulau dan luar termasuk di Perpustakaan Cawangan Balik Pulau dan Pusat Internet Desa Balik Pulau.


Gambar: Pengurus PID Balik Pulau, Siti Huraizah, dengan sekeping naskah myBalikPulau.

No comments:

Post a Comment

@BalikPulau in Tweetland

Related posts

BalikPulau.org / BP.pp.my

Kelab Usahawan Sosial Balik Pulau (Social Entrepreneurs Club)

Buzzes on Balik Pulau

Balik Pulau Organisations

Blogs by BP-ites

Balik Pulau Feeds