Tuesday, May 12, 2009

Parut di lerengan Genting



Above video was uploaded on EngageMedia.org by "Citizen Journalist" Jimmy Leow.

Wrote Jimmy Leow who also produced the reporting video, "This new highway project was supposed to be completed in September 2008, but until today not an inch of the highway is usable. The construction of this highway stopped about 18 months ago and there is no sign of progress even since. At the mean time, motorists have to drive through narrow and dangerous roads. Signs of landslides were observed too due to the halting of this project. Will this project continue or are we waiting for the jungle of Balik Pulau to swallow it and make it disappear forever?"

He also blogged about it at length, entitled "Abandoned Highway Scars Balik Pulau, Penang".

3 comments:

  1. Anonymous12/5/09

    This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Anonymous12/5/09

    Maaf kepada rakyat Balik Pulau sekiranya jalan tersebut ditutup sementara. Saya tak sanggup lagi melihat korban malapetaka seperti Tragedi Bukit Antarabangsa berlaku di BP. Cukuplah dengan korban Tsunami yang lalu. Saya dah email aduan ke kementerian dan link-kan video di atas.

    Maaf sekali lagi dan terima kasih kepada Sdr. Jimmy Leow dan Blog BP kerana prihatin.

    ReplyDelete
  3. Anonymous14/5/09

    Berita gembira untuk Rakyat Balik Pulau.

    Sekejap tadi saya dimaklumkan oleh Ketua Pengarah Kerja Raya (KPKR) bahawa projek Laluan 6 akan diteruskan dengan tender semula. Kontraktor yang baru dilantik dijangka mengambilalih tapak pada 27 Mei 2009.

    Batu gantung dan tebing jalan akan dinilai semula dan diambil tindakan pembaikan yang berkesan (sekiranya terdapat kelemahan).

    Kontraktor penyelengaraan juga telah dilantik untuk melakukan kerja pembaikan segera sekiranya berlaku keadaan berisiko.

    Pendedahan risiko hanya sepanjang 3.3 km dan bukannya 10km.

    Laluan 6 tidak akan ditutup kerana tiada jalan alternatif lain ke Teluk Kumbar, demi keselesaan pengguna. Pemantauan oleh pegawai JKR akan diperketatkan.

    Paling penting sekali ialah JKR akan lakukan tindakan yang berkesan untuk mengelak kemalangan jiwa dari berlaku. Keselamatan pengguna amat diberi perhatian.

    Saya juga dibenar menghubungi Pengarah JKR dan Ketua Penolong Pengarah Jalan P.Pinang melalui no handset yang diberikan, sekiranya terdapat keadaan berisiko di masa hadapan.

    Seluruh Rakyat Balik Pulau juga diberi penghargaan dan sanjungan tinggi oleh KPKR atas kerjasama memantau.

    Terimakasih saya ucapkan kepada KPKR dan para pegawai JKR kerana mengambil aduan rakyat secara serius, segera dan penuh profesionalisme.

    Alhamdulillah. Semoga segala janji KPKR dipenuhi dengan penuh komited. Amin.

    (surat penuh tidak perlu saya siarkan demi menghormati privasi antara saya dan KPKR)

    Sekian dilaporkan. Terimakasih.

    ReplyDelete

@BalikPulau in Tweetland

Related posts

BalikPulau.org / BP.pp.my

Kelab Usahawan Sosial Balik Pulau (Social Entrepreneurs Club)

Buzzes on Balik Pulau

Balik Pulau Organisations

Blogs by BP-ites

Balik Pulau Feeds